Wskaźniki operacyjne – które wybrać?
Wskaźniki w działności operacyjnej są tak samo ważne, jak w finansach.
Wskaźniki KPI Efektywność Effectivness Quality Jakość
W zeszłym tygodniu przedstawiałam na konferencji organizowanej przez MMC Conferences moje podejście do KPI. Pełna treść prezentacji – Wskaźniki operacyjne – który wybrać?
To na co trzeba zwrócić szczególną uwagę to rodzaje wskaźników. Czym różni się jeden wskaźnik od drugiego wskaźnika?
Dwa rodzaje wskaźników. Wskaźniki operacyjne – które wybrać?
Mamy więc wskaźniki mierzące jakieś zachowanie i wskaźniki mierzące poziom osiągnięcia celów (KPI – key performance indicator).
Ważne jest to, jak my menadżerowie postrzegamy te dwa różne wskaźniki. Czym innym jest patrzenie na liczbę odebranych (suma) rozmów na Call Center, a czym innym jest odebranie 80% rozmów w pierwsze 60 sekund.
Sprawdź czy…
Zachęcam, by każdy sprawdził, ile wykorzystuje do podejmowania decyzji wskaźników zachowania, a ile wskaźników osiągnięcia celu.
Warto też sprawdzić, które z tych wskaźników pomagają nam realizować wyznaczone cele.
I jak? Trzeba dokonać przeglądu wskaźników?
Ocena jakościowa
Drugim ważnym zagadnieniem, które tu warto przywołać to ocena jakościowa działań. W jaki sposób oceniamy jakość rozmów, jakość napisanego tekstu (odpowiedź na pismo klienta, notka na facebooku, notka w e-serwisie)?
Czy mamy ustalone z zespołem kryteria oceniania? Czy każdy je rozumie i akceptuje, i wie, jak stosować?
I jak? Kiedy ostatnio dokonano przeglądu aktualności miar jakości w ocenie Call Center i Back Office?
Pamiętajmy o tym, aby nasze wskaźniki:
- Na prawdę pomagały nam w podejmowaniu decyzji
- Na prawdę wskazywały drogę do realizacji celów
- Na prawdę były zrozumiane przez zespól i chętnie wykorzystane ze zrozumieniem
- I były adekwatne do sytuacji
- I były aktualne