Społeczna odpowiedzialność biznesu
Społeczna odpowiedzialność biznesu to dziś wręcz obowiązek.
Społeczna odpowiedzialność Biznesu Wynik finansowy CSR Corporate Social Responsability Zarządzanie zasobami ludzkimi Badanie satysfakcji klienta Zaangażowanie pracowników
Co to znaczy „Społeczna odpowiedzialność biznesu”?
„Dźwignie na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i wzmocnienie zaufania.” Społeczna odpowiedzialność biznesu to takie działanie, które bierze pod uwagę wpływ swojej działalności na środowisko i człowieka.
„Parlament Europejski podkreślił znaczenie ujawniania przez przedsiębiorstwa informacji na temat zrównoważonego rozwoju, takich jak informacje dotyczące czynników społecznych i środowiskowych, z myślą o określeniu zagrożeń dla zrównoważonego rozwoju oraz zwiększeniu zaufania inwestorów i konsumentów. Istotnie, ujawnienia informacji niefinansowych ma podstawowe znaczenie dla zarządzania przemianą w kierunku zrównoważonej gospodarki światowej poprzez połączenie długoterminowej rentowności ze sprawiedliwością społeczną i ochroną środowiska.”. (Fragment z Dyrektywy 2014/95/UE)
Od 1 stycznia 2017 r. wchodzi w życie zmiana ustawy o rachunkowości, która zawiera postanowienia odnoszące się do implementacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014, dotyczącej ujawniania danych niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy.
W Polsce nowym obowiązkiem sprawozdawczym zostanie objętych około 300 przedsiębiorstw.
Rozszerzenie zakresu informacji niefinansowych:
Obowiązkiem będą objęte te duże jednostki zainteresowania publicznego (JZP), które spełnią łącznie następujące kryteria:
- średnioroczne zatrudnienie powyżej 500 osób oraz
- suma bilansowa powyżej 20 mln EUR lub obroty netto powyżej 40 mln EUR.
Dyrektywa wprowadza dla jednostki zainteresowania publicznego (JZP) (plik DOCX, 16 KB) wymóg ujawniania w sprawozdaniu z działalności minimum istotnych informacji dotyczących:
- kwestii środowiskowych,
- spraw społecznych i pracowniczych
- poszanowania praw człowieka
- przeciwdziałaniu korupcji i łapownictwu
Ujawniania będą mieć formę m.in. opisu polityki prowadzonej w danym zakresie, jej rezultatów oraz ryzyk i zarządzania ryzykami w kwestiach niefinansowych.
Umożliwia również raportowanie według wybranych przez spółki zasad (własnych, krajowych, unijnych lub międzynarodowych).
Wprowadzenie nowych ujawnień w zakresie różnorodności:
Obowiązkiem będą duże spółki giełdowe, tj. spełniające dwa z trzech poniższych kryteriów:
- liczba pracowników powyżej 250,
- suma bilansowa powyżej 20 mln EUR,
- obroty netto powyżej 40 mln EUR.
W odniesieniu do dużych spółek giełdowych nowe przepisy nakładają wymóg ujawniania:
- w oświadczeniu o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego (które jest elementem sprawozdania z działalności) – informacji na temat stosowanej przez spółkę polityki różnorodności składu jej organów administracyjnych, zarządzających i nadzorczych (odnośnie aspektów takich jak np: wiek, płeć, pochodzenie geograficzne, wykształcenie i doświadczenie zawodowe),
- celów tej polityki,
- sposobu jej realizacji oraz rezultatów w danym okresie sprawozdawczym.
Projekty Społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)
Już od paru lat widzimy, jak początkowo skromny impuls przedsiębiorstw do inwestowania w projekty adresujące społeczną odpowiedzialność, dziś przerodził się w powszechne, przemyślane i bardzo ciekawe projekty.
Wiele przedsiębiorstw już dziś – nawet bez obowiązku wynikającego z Dyrektywy – prowadzi projekty we wszystkich obszarach działania.
Przemyślane i mądrze spożytkowane zasoby przedsiębiorstwa przyczyniły się do powstania wielu wspaniałych inicjatyw:
- Spółdzielnia Socjalna Dalba
- Porozumienie dla bezpieczeństwa w budownictwie
- 3P – Polution Prevention Pays– program 3M
Programy prowadzone przez – tu tylko wybrane przykłady – przedsiębiorstwa:
- ArcelorMittal
- Astor
- Lotos
- Roche Polska
- Medicover
- Provident Polska
- Velux
- Budimex
Zaobserwowano, że te firmy, które prowadzą politykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa uzyskuję wyższe noty u Inwestorów.
Obsługa Klienta a CSR
Zwracam szczególną uwagę na:
- Sposób zarządzania rozwojem pracowników i sposoby ich motywowania. (Działania mające wpływ społeczny)
- Sposób budowania doskonałej jakości Obsługi Klienta, jako kluczowy element strategii przedsiębiorstwa (Działania mające wpływ społeczny i nowe podejście do zarządzania oparte na przejrzystości prowadzonych działań wobec Klientów (Etyka))
Oba te elementy – Klient i Pracownik – to najważniejsza para w przedsiębiorstwie – największy majątek przedsiębiorstwo. To jak o niego – majątek – zadbamy, będzie przyczynkiem do osiągnięcia sukcesu przedsiębiorstwa.
Warto zadbać o tak ważny majątek przedsiębiorstwa.
Wiedza o CSR
Polecam uwadze wiedzę zgormadzoną na:
https://www.mr.gov.pl/strony/zadania/wsparcie-przedsiebiorczosci/spoleczna-odpowiedzialnosc-przedsiebiorstw-csr/standardy-dzialania/
http://europa.eu/rapid/press-release_DOC-01-9_en.htm
http://www.csreurope.org/csr_europe/Activities/programmes/Universities/universities.htm
http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/
Materiał dotyczący CSR jest bardzo obszerny. Ja staram się zauważyć te elementy, które niekiedy nie są w głównym nurcie zainteresowań przedsiębiorstw. Staram się zauważyć konsultanta Obsługi Klienta.
Projektami CSR (według mnie) są też:
- Motywowanie pracowników na Call Center.
- Budowanie zaangażowania na Call Center.
- Budowania kompetencji wyższych wśród konsultantów Call Center i Back Office.
- Czytelne dla klientów reguły zawierania umów.
- Czytelne dla klientów reguły zgłaszania uwag i reklamacji.
- Stałe informowania konsultantów o obwiązujących normach i zasadach.
- Angażowanie konsultantów w budowanie nowych standardów, norm, spisywania wartości.
- Budowanie satysfakcji klienta.
- Efektywne poznawanie opinii klienta.
Pod każdym z tych tematów kryje się wiele podtematów, projektów programów.
Zwróćmy uwagę, ile programów w ramach programów CSR jest realizowanych przy udziale i na rzecz Call Center, Back Office, czy po prostu Obsługi Klienta.
Warto i tam je realizować!
Wzrasta efektywność organizacji, polepsza się wynik firmy, wzrasta poziom zaangażowania konsultantów, maleje rotacja. Wzrasta satysfakcja klientów, którzy dostrzegają stabilną organizację.
Warto inwestować w programy zaangażowane społecznie!