Percepcja klienta, percepcja przedsiębiorcy – różne światy?
Tworząc procesy Obsługi Klienta musimy uwzglednieć percepcję klienta. W przeciwnym wypadku zorganiujemy coś czego klient nie potrzebuję, a ominiemy to, co jest cenne dla klienta.
Customer opinion Opinia klienta Badanie satysfakcji klienta Customer satisfaction research Satysfakcja klienta Customer satisfaction
Czym się różni opis procesu biznesowego oparty o percepcję klienta (widziany oczami klienta) a procesu widzianego przez uczestników procesu od strony organizacji przedsiębiorstwa?
Percepcja klienta, percepcja przedsiębiorcy – różne światy?
Często używamy w biznesie określeń proces biznesowy. Co to jest? Dlaczego warto mieć opisane procesy biznesowe? Czy moje opisy procesów, które mam dotychczas przygotowane, wspierają mój biznes?
Proces – to przynajmniej dwa kroki – początek i koniec. Coś się zaczyna i kończy. Ciekawiej jest, gdy jest jeszcze krok pośrodku, który wnosi jakąś wartość najlepiej dla obu stron – klienta i przedsiębiorstwa.
Popatrzymy, jaka jest różnica w pokazaniu tego samego procesu ale z różnych perspektyw.
Wiele/u z nas wybierało się kiedyś na wakacje i chciało mile spędzić czas z rodziną. Jak wygląda proces wyjazdu na wakacje widziany oczami rodziny, a jak ten proces wygląda oczami właściciela hotelu.
Perspektywa klienta, rodziny – kroki, które będą podejmować, by wyjechać na wakacje:
- Poszukiwanie pomysłu na wakacje
- Rozmowa ze znajomymi
- Przeglądanie stron www z przykładowymi wakacjami
- Przeglądanie forów omawiających jak ile spędzić czas
- Przeglądanie opisów-wspomnień na blogach
- Powstał pomył – jedziemy w góry w Polsce
- Pomysł jest dyskutowany w rodzinie
- Dyskusja w rodzinie, nie ma aprobaty dla pomysłu
- Szukamy jeszcze raz a więc wracamy do kroku nr 1
- Rodzina po paru rundach rozmów wybrała rodzaj oczekiwanego wyjazdu – jedziemy nad Bałtyk
- Kolejnym krokiem jest szukanie miejsca na nocleg
- Przeglądamy strony www
- Przeglądamy poradniki, rankingi
- Przeglądamy oferty biur turystycznych
- Zebraną wiedzę przedstawiamy rodzinie
- Rodzina nie wie co wybrać – ustala kryteria wyboru
- Powstała krótka lista akceptowalnych ofert
- Sprawdzenie czy oferty są dostępne – rodzina sprawdza wieczorem – dzwoni na recepcję
- Uzyskanie wiedzy, że tylko dwie oferty są dostępne ale do jednego z hoteli nie można wziąć psa.
- Rodzinna dyskusja co robić z psem
- Kontakt z dziadkiem
- Decyzja – pies zostaje – dziadek przyjedzie i zaopiekuje się psem
- Rodzina dokonuje rezerwacji – wybiera on line metodę i wpłaca zaliczkę – przelew on line
- Rodzina otrzymuje potwierdzenia na email wykonania przelewu
- Rodzina dyskutuje jakim środkiem transportu pojadą
- Rodzina sprawdza koszty wyjazdu pociągiem samolotem i samochodem
- Rodzina wybiera pociąg
- Rodzina kupuje bilety on line – otrzymuje potwierdzenie z banku wykonania płatności i na email potwierdzenie transakcji od przewoźnika rezerwacji
- Za chwilę rodzina otrzymuje bilety w wersji elektronicznej
- Rodzina przygotowuje się do wyjazdu
- Rodzina organizuje dotarcie na dworzec – wybrali taksówkę
- Są na dworcu – znajdują peron
- Pociąg przyjeżdża wsiadają do pociągu, zajmują swoje miejsca
- Konduktor sprawdza bilety
- Płacą karę, bo zapomnieli legitymacji szkolnej jednego z dzieci
- Docierają do stacji docelowej
- Nie wiedzą, jak dotrzeć do hotelu – jadą taksówką
- Wchodzą do hotelu po 6 godzinach jazdy z dziećmi
- Recepcja ich wita ale nie potwierdza rezerwacji – rezerwacji nie ma
- W hotelu nie ma miejsc
- Rodzina nie ma gdzie nocować
- Rodzina szuka miejsca w innym hotelu
- Rodzina składa reklamacje w pierwotnie wybranym hotelu
- Rodzina po kolejnych trzech godzinach dociera do nowego hotelu
- Recepcja melduje rodzinę
- Nie działa już restauracja
- Rodzina idzie wieczorem do restauracji poza hotelem na kolację
A teraz, jak to wygląda z poziomu hotelarza (to jest tylko przykład, by uwypuklić zagadnienia)(W naszym kraju mamy wiele wspaniale działających hoteli):
(numery kroków są podobne by pokazać zależność czasową)
- Hotel ma swoją stronę www i na nowy sezon przygotował nową ofertę; strona jest nowoczesna i zachęca do oglądania zdjęć i czytania opisów (nie ma rezerwacji on line)
- Hotel na cały sezon ma jedną ofertę niezmienną przez cały sezon
- Hotel ma ofertę ogólną – nie uwzględnia różnych potrzeb czy to rodzin z dziećmi, czy to osób młodych
- Hotel nie ma żadnych promocji
- Strona www jest pozycjonowana, współpracuje z poradnikami, porównywarkami itp.
- Strona nie ma jasno przedstawionych kryteriów wyboru, po których rodzina może wybrać miejsce w hotelu (brak opisu jak daleko do plaży, brak opisu ile jest kanałów TV i czy są kanały dziecięce, brak opisu czy na TV będzie kanał sportowy z meczami piłki nożnej – przecież są mistrzostwa) (brak opisu jak dokładnie dojechać z dworca)
- Nie ma systemu rezerwacji
- Jest kalendarz pokazujący czy są wolne miejsca i można zadzwonić z zapytaniem ale tylko do 17:00
- Oferta hotelu została wybrana – rodzina dzwoni na recepcję
- Recepcja przedstawia ofertę – wysyła ofertę mailem
- Recepcja czeka na odpowiedź od klienta
- …
- Rodzina dzwoni na Recepcje i potwierdza rezerwację; Hotel wysyła numer konta, na który trzeba zapłacić
- Hotel nie wysyła potwierdzenia rezerwacji – nie widzi jeszcze płatności -zrobi to następnego dnia
- Hotel zapomina wysłać potwierdzenie rezerwacji – rezerwacja nie została dokonana – płatność nie wpłynęła – może błędny numer konta?
- ….
- ….
- ….
- …
- …
- ….
- …
- …
- …
- …
- Na dworcu nie ma żadnej informacji jak dojechać do hotelu.
- Taksówkarz wie jak dojechać – wiezie od razu na miejsce
- Jest późne po południe w recepcji jest jedna osoba – wchodzi rodzina
- Recepcja nie widzi rezerwacji, recepcja nie ma uprawnień, by sprawdzić rejestr płatności
- Recepcja odmawia przyjęcia rodziny
- …
- …
- Recepcja przyjmuje reklamacje i opowiada o trybie rozpatrywania w 30 dni
- …
- …
- W nowym hotelu recepcja informuje, że restauracje jest już nieczynna
- …
Różne światy
Mam nadzieję widzą Państwo różnicę w podejściu – a to tylko uproszczony model.
Nad każdym z kroków, który przewidujemy będzie momentem kontaktu z klientem, powinniśmy się pochylić i zastanowić, jaką przyniesie klientowi wartość i jak tę wartość przekazać i zorganizować. Nie tylko proces musi być przemyślany ale i www, system rezerwacji, uprawnienia recepcji, strategia zachowań pracowników w przypadku sytuacji niestandardowych, szkolenia z komunikacji dla pracowników recepcji itd.
W podejściu, gdzie uwzględniamy percepcję klienta widzimy od razu, z którymi zagadnieniami zmaga się klient, by dotrzeć do hotelu. Jak w wielu momentach rodzina jest bez żadnego wsparcia, pozostawiona sobie samej.
Warto więc budować procesy biznesowe uwzględniające percepcję klienta. Warto połączyć te światy. Percepcja klienta, percepcja przedsiębiorcy – różne światy – już nie!
Klient na pewno będzie mile wspominał hotel, który osobiście odbierze rodzinę z dworca , mimo braku płatności zorganizuje nocleg i zamówi kolekcję do pokoju hotelowego. A wszystko po to, by szczędzić klientowi kłopoty wędrówki z bagażami, dziećmi nocą po nieznanym miejscu.