Nie potknij się o potykacz!
Zwróć uwagę klienta.
Komunikacja marketingowa Marketing communication Komunikacja Communication
Potykacz – to coś co ma przyciągnąć uwagę klienta, a brzmi po polsku, jak coś o co klient się potyka i niekoniecznie jest z tego zadowolony. Po angielsku „front of store display” lub „chalk board”, „notice board” oddają lepiej charakter sprzętu – by coś pokazać, by ktoś coś zauważył np. na tablicy, na które pisze się kredą. Mam nadzieję skojarzenie dla słowa potykacz nie zasłoni nam właściwej funkcji tego sprzętu.
Potykacz jest jednym z pierwszych elementów komunikacji do klienta. Warto więc przemyśleć jak powinien się prezentować, co powinien prezentować i gdzie powinien się prezentować.
Przekaz
Ustalenie co chcemy przekazać poprzez wystawienie potykacza; np. zachęta do wejścia czy zachęta do wzięcia udziału, czy posmakowania, czy też zachęta do skorzystania z promocji. Od tej decyzji zależy co powinniśmy i jak napisać, narysować:
- Wejście – dynamiczny tekst (równoważniki zdań, czasowniki, wykrzyknienie).
- Zachęta – przekazanie najważniejszej cechy (nie wymieniajmy całej list cech obiadu, lodów, ciastek itp.); uwypuklenie jej wartości dla klienta.
- Promocja – uwypuklenie wartości promocji dla klienta. Czytelne jej wskazanie, krótko.
- Potykacz ma dwie płaszczyzny – trzeba ustalić czy obie strony są jednakowe, czy tworzą spójny komunikat prezentując różne treści na każdej ze stron.
Ustalenie co chcemy przekazać poprzez wystawienie potykacza; np. zachęta do wejścia czy zachęta do wzięcia udziału, czy posmakowania, czy też zachęta do skorzystania z promocji. Od tej decyzji zależy co powinniśmy i jak napisać, narysować:
- Wejście – dynamiczny tekst (równoważniki zdań, czasowniki, wykrzyknienie).
- Zachęta – przekazanie najważniejszej cechy (nie wymieniajmy całej list cech obiadu, lodów, ciastek itp.); uwypuklenie jej wartości dla klienta.
- Promocja – uwypuklenie wartości promocji dla klienta. Czytelne jej wskazanie, krótko.
- Potykacz ma dwie płaszczyzny – trzeba ustalić czy obie strony są jednakowe, czy tworzą spójny komunikat prezentując różne treści na każdej ze stron.
Jeśli dynamiczna, ręcznie przygotowana forma, to warto pamiętać o:
Staranności wykonania – staranne pismo; dobrze, jeśli osoba pisząca ma zdolności plastyczne i napisze to nie tyle równo co i artystycznie ciekawie.
Ciekawe wykonanie przyciągające uwagę klienta:
- Wykorzystanie kolorowej kredy (jeśli potykacz to czarna tablica); kolorowe pisaki gdy tablica biała.
- Rysowanie – wykonawca powinien mieć trochę zdolności plastycznych, by rysunki były czytelne dla klienta.
- Dodanie obrazu – zdjęcia powinny być czytelne tak, by z pewnej odległości klient od razu rozpoznawał obraz i właściwie zgodnie z oczekiwaniem sklepu interpretował.
Miejsce
Warto pamiętać o właściwym miejscu wystawienia (nie wszędzie można wystawiać potykacze – na wystawianie na chodniku potrzebne zgody architekta i policji; chodnik jest to część drogi przeznaczona do ruchu pieszych; umieszczenie reklamy w pasie drogowym wymaga uzyskania uprzedniego zezwolenia, zaś przez pas drogowy należy rozumieć nie tylko powierzchnię drogi, ale także określoną przestrzeń nad tą powierzchnią (Kodeks Wykroczeń, Rozdział XI, Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji); wystawiać w centrach handlowych zazwyczaj nie można, chyba, że za zgodą administratora).
Potykacz nie powinien tarasować przejścia.
- Należy dobrać właściwie rozmiar potykacza (rozmiar z punktu widzenia ilości treści jaką chcemy przekazać, jak i możliwości miejsca np. w wąskim przejściu nie każdy potykacz się zmieści)
- Płaszczyzna potykacza powinna być zwrócona w taką stronę, by klient bez problemu, idąc mógł odczytać treść.
- Jeśli potykacz ma dwie różne treści na swoich płaszczyznach, bardzo ważne jest, którą stroną do głównego nurtu przemieszczania się klientów ustawimy potykacz
Miejscy wystawienia potykacza to:
- Parę metrów od drzwi/witryny sklepu, po obu stronach tak, by klient wcześniej zauważył nasza ofertę.
- Jeśli klient jest tuż koło naszych drzwi potykacz ma inny charakter, bo klient widzi nasz sklep, witrynę warto go więc zachęcić do wejścia, utwierdzić, że dobrze wybrał, że podszedł do naszych drzwi; zachęcić np. do wzięcia udziału w konkursie
Jakość wykonania:
Producenci przygotowali szeroką gamę potykaczy:
– Z aluminium, drewniane, z płyty PCV
– Z możliwością trwałego naniesienia logo firmy
– W różnych rozmiarach np. 90×51 cm; czy np. 160×72 cm
– W różnych cenach
– Typu A (jak dwie zestawione karty),
– Typu T (rodzaj stojaka)
– Jednostronne, dwustronne, trójstronne
– Występują z podświetleniem typu LED
– Mogą mieć elementy ruchome
Pamiętajmy o odpowiednim wykonaniu potykacza, który stoi na zewnątrz i jest poddany działaniom różnym warunkom atmosferyczny.
Więcej przykładowych potykaczy prezentuję na https://www.facebook.com/FemkoConsulting