Idealny handlowiec i konsultant Obsługi Klienta
Jakość pracy hanlowca i konsultanta Obsługi Klienta wpływa na wynik sprzedaży i na satysfakcje Klienta - to oczywiste a nadal widzimy i słyszymy jak handlowcy i konsultanci popełniają błędy na swoich stanowiskach pracy. Pytanie dlaczego tak się dzieje?
Idealny handlowiec Idealny konsultant Konsultant Obsługi Klienta Szkolenia Jakość obsługi klienta
Kto to taki?
Dziś rynek jest pełen produktów i usług. Klienci wybierają i wybierają, i wybierają. Raz ważny jest kolor, a raz marka, a raz kształt, smak.
Gdy dochodzi do podjęcia decyzji wahają się… i wtedy mamy szansę na przekonanie klienta do naszego produktu/usługi. Postarajmy się w tym o momencie być faktycznym doradcą klienta. Tu potrzebny jest idealny handlowiec i konsultant Obsługi Klienta.
Ten kolor faktycznie podkreśla Pani kolor oczu (dla Pań kupujących sukienkę); ten kolor łatwo będzie utrzymać (dla tych co kupują samochód i zastanawiają się nad kolorem.
Niech to nie będzie „sztuczny komplement” a rzetelna porada oparta na naszej (konsultanta) wiedzy.
Gdy recepcjonista w hotelu doradza gościom, gdzie wieczorem można pójść i dobrze zjeść, niech wie o czym mówi. Niech choć raz był w tych restauracjach i zna menu i umie o nich opowiadać. Niech na lokalnej mapie ma zaznaczone te miejsca mapę wręcza gościom. Na pewno się nie zgubią i szybko trafią do wskazanych miejsc.
Klienci zniechęcają się, gdy podane wiadomości (treści) są banalne, niegrzecznie przekazane.
Pamiętajmy o tym jakże ważnym momencie wyboru produktu/usługi.
Co zrobić, by nasz konsultant/handlowiec był przygotowany na ten ważny moment? Idealny handlowiec i konsultant Obsługi Klienta.
- Musi mieć dogłębną wiedzę o produkcie.
- Wiedza ta powinna być przełożona na korzyści na klienta – nie jest to suma parametrów technicznych a przyjaźnie i rzeczowo opowiedziane po co klientowi ten produkt, jakie dla niego, klienta ma on zalety.
- Powinien umieć aktywnie słuchać – to jest najczęstszy błąd handlowców, konsultantów tak się spieszą, by opowiedzieć to co wiedzą, że w ogóle nie słyszą tych drobnych sygnałów, które daje klient i wskazuje z czym ma problem.
- Powinien być wysokiej kultury osobistej – często mamy do czynienia z klientami zabieganymi, podenerwowanymi – to konsultant, handlowiec mają być tą ostoją spokoju i profesjonalizmu.
- Musi dotrzymywać słowa.
- By ć proaktywny – jeśli klient chce obejrzeć inny model z wielką chęcią pokazuje kolejny model.
- Pomagać starszym klientom w wyborze – tak, by starsza osoba (już każda powyżej 45 roku życia!) wyszła zadowolona i wiedziała co kupiła i dlaczego, i jak to używać.
- Sprawnie obsługiwać aplikację do sprzedaży, bazę wiedzy, terminal płatności itp. itd.
- Dla trudnych zagadnień umieć szukać nowych rozwiązań.
Jak mieć w zespole takie wspaniałe osoby? Co trzeba zrobić?
- Dobrze rekrutować – nie zostawiać rekrutacji tylko w HR – To my wiemy co chcemy – patrzmy na opisy ogłoszeń, z uwagą czytajmy przesłane życiorysy, aktywnie przesłuchujmy kandydatów.
- Dobrze szkolić – sprawdźmy jak dziś są szkoleni nowi pracownicy – czy materiały na szkoleniu są kompletne i adekwatne do Waszych oczekiwań, aktualne.
- Czy są szkolenia dla pracowników pracujących od wielu miesięcy? Jakie? – Miej plan szkoleń i zarządzaj nim proaktywnie tak, by konsultanci byli szkoleni z tego, co jest potrzebne a nie standardowo.
- Mieć dobre narzędzia pracy. Czy narzędzia pracy są dobrze przygotowane:
- Jak materiały marketingowe wspierają handlowców i konsultantów – czy to są standardowe ulotki, z których nie wiele klient wyczyta? Czy też jest to ciekawy materiał, który klient z chęcią jeszcze raz w domu przejrzy?
- Czy baza wiedzy wspiera w szybkim wyszukaniu właściwych treści?
- Czy wszyscy sprawnie korzystają z rozwiązań IT? Czy te aplikacje faktycznie wspierają handlowców/konsultantów? Czy pytałeś/łaś ich o to? Co zrobiono z ich uwagami?
- Czy samochody są sprawne?
- Czy działa drukarka itd.
- By ć dobrze zorganizowanym/zorganizowaną. Czy praca jest dobrze zorganizowana?
- Czy procesy biznesowe są przemyślane i optymalne?
- Czy pracownicy wiedzą co mają robić?
- Jak mierzysz jakość pracy w tych procesach i jak prowadzisz prace doskonalące te procesy?
- Komunikuj się
- Komunikuj się w zespole, by każdy rozumiał co jest do wykonania jaka jest jego rola.
- Komunikuj się z klientami (to bardzo obszerny temat) (co i jak, i gdzie komunikujesz i w którym kanale; Czy masz plan komunikacji wynikającej z procesów biznesowych, z planów kampanii marketingowej, z nagłych wypadków i zdarzeń?)
Co zrobić, by nasz konsultant/handlowiec był przygotowany na ten ważny moment wybory dokonywanego przez klienta?
Wykonać, a raczej stale wykonywać, wszystkie te powyższe punkty z najwyższą starannością i wielkim zaangażowaniem. Dobry konsultant to nie dar z niebios, ale wynik ciężkiej pracy.