Co to znaczy CRM?
Effektywność Effektywność organizacji CRM Organizational effectivness Customer Relationship Management Wdrożenie CRM CRM Program Management Satysfakcja klienta Customer satisfaction Strategia CRM
Będąc managerem z wieloletnim doświadczeniem widzę jak różne pojęcia ewoluują, jakie są mody na coś nowego.. i jak coś się zmienia.
Coraz częściej widzę, jak modne dziś określenie CRM jest rozumiane na wiele sposobów i jak trzeba uważać w trakcie rozmów z partnerami, by nie doszło do nieporozumienia.
CRM – to skrót od Customer Ralationship Management – Zarządzanie Relacjami z Klientem
A jakie spotykamy na rynku rozumienia tego skrótu?
- To strategia biznesowa polegająca na odpowiednim wybraniu i zarządzeniu klientem dla korzyści przedsiębiorstwa.
- Platforma sprzedaży, zarządzanie siecią sprzedaży, wsparcie sprzedaży.
- Metoda zarządzania relacjami z klientami.
- Kartoteka (miejsce), gdzie zbierana jest kompletna wiedza na temat konkretnego klienta
- co kupił i kiedy
- kiedy podpisał umowę
- kto ostatnio do niego dzwonił i jaki był temat
- data kiedy klient do nas dzwonił/pisał i w jakiej sprawie
- rejestr zadań jakie realizowano w konkretnych tematach
- rejestr płatności klienta
- rejestr wypłat do klienta
- jaki sprzęt użytkuje klient
- Kampania marketingowa w celu pozyskania klientów.
- Zarządzanie procesami, workflow, obieg dokumentów i wsparcie dla działu sprzedaży.
Jak widać definicji jest wiele.
Ja bym dodała:
- Strategia działania dla organizacji (całej organizacji! – Marketing, Sprzedaż, Obsługa Klienta), której celem jest wspieranie takich działań, które zaadresują potrzeby klienta.
- Strategia działania, której celem jest zbudowanie takiego procesu sprzedaży, który nie tylko jest jednorazowym aktem ale zbiorem wszystkich tych procesów, które trzeba wykonać przed sprzedażą, by pozyskać i zadowolić klienta, i tych procesów, które są po sprzedaży. Celem jaki te wszystkie procesy mają zrealizować jest pozyskanie i utrzymanie lojalnego klienta.
- Zbieranie wszelkich informacji o kliencie, systematyzowanie wiedzy o kliencie, analizowanie tej wiedzy i wyciąganie wniosków co do działań jakie należy podjąć, by usatysfakcjonować klienta. Analizowanie cyklu „życia” klienta z przedsiębiorstwem, analizowanie jak w poszczególnych jego fazach trzeba budować pozytywne relacje z klientem, by z każdym kontaktem lojalność klienta rosła, a nie malała.
- Strategia działania polegająca na przygotowaniu takich rozwiązań, produktów dla klienta, które i poprawią satysfakcje klienta, i wpłyną na pozytywny wynik finansowy – tu mamy do czynienia z potrzebą analizowania czy obecna oferta jest dla klienta właściwie przygotowana, czy trzeba zmienić obecny produkt, ofertę, czy trzeba dodać do oferty inne komplementarne produkty, jakie produkty można dosprzedać i jak.
- CRM to doskonałość operacyjna organizacji szczególnie w komunikacji z klientem (do klienta i w odbiorze od klienta).
- Wdrożenie takich rozwiązań IT, które wesprą powyżej opisane zagadnienia.(aplikacje CRM, Service management, Trouble ticketing, (i z uwzględnieniem mechanizmów workflow) Project management, Knowladge base, Data warehouse, Dialer w Call Center, Aplikacje do zarzadzania w call center – workforce management, Campaign Management, ERP itd.).
- O wyborze aplikacji CRM pisałam już – artykuł tu na Linked in „Jak wdrożyć CRM” lub na stronie: http://www.femko.pl/jakskuteczniewdrozyccrm
Ostatnio byłam na konferencji, na której głownie mówiono o kampanii komunikacyjnej nazywając ją strategią CRM. Nic nie wspomniano o komunikacji z klientem po sprzedaży i w trakcie użytkowania produktu.
Ważne jest abyśmy w gąszczu różnych definicji pamiętali:
- Partner biznesowy może inaczej rozumieć te trzy litery (CRM) niż MY.
- Klient postrzega nas przez pryzmat każdej komunikacji bez względu na czas i miejsce, a więc przed zakupem, w trakcie zakupu i po zakupie, i kiedy do nas dzwoni (TV, telekom) i kiedy składa reklamacje (sprzedaż odzieży) czy pisze wniosek o wypłatę świadczenia (ubezpieczenia).
- Tu chodzi o zrozumienie potrzeb klienta, a nie tylko o korzyści biznesowe.
- Aplikacje informatyczne, np. CRM, są tylko jednym z narzędzi wspierających organizacje w zarządzaniu pracą.
- To strategia, która dotyczy nie tylko Marketingu i Sprzedaży ale i innych działów w organizacji: Działu Obsługi Klienta, Billingu, Księgowości, Controllingu, Logistyki itd.
- Budowanie właściwych dla klienta doświadczeń, jakich ma doznać w kontakcie z naszą firmą powinno być END to END czyli nie tylko w kampanii wizerunkowej, kampanii pozyskania klienta ale powinny być też kampanie dla utrzymania klienta.
- Komunikację z klientem powinien wypracowywać NIE TYLKO MARKETING ale i DZIAŁ OBSŁUGI KLIENTA, który REALNIE i CODZIENNIE komunikuje się z klientem i słyszy czego klient oczekuje. Ważne byśmy usłyszeli o czym klient mówi i umieli to zamienić na nasze działania.
Czym jest CRM? – strategią działania organizacji, by stale dostarczać satysfakcji klientom we wszystkich obszarach.