Oto kroki, które poczyniono:
Dokonano przeglądu lokalizacji cukierni z punktu widzenia ekonomicznego
- Dokonano analizy usytuowania lokali i podjęto decyzję, o likwidacji dwóch cukierni
- Cukiernie były usytuowane nie w ciągach komunikacyjnych i w miejscach, w których dawny ruch pieszy przesunął się na inne ulice
- Wynajęto lokal w innych miejscu, gdzie naturalny ruch klientów jest większy
- Koszty stałe były pokrywane z zysków z innych cukierni; po likwidacji cukierni zysk z pozostałych cukierni pozostał w rękach właścicieli.
Dokonano zmiany wystroju cukierni
- Przygotowano jeden wspólny model dla wystroju cukierni
- Wystrój odświeżono i dołożone nowoczesne elementy
- (dokonano odświeżenia poprzez malowanie, wymiany posadzek, witryn, lodówek, dodano lustra i elementy wystroju)
- Dodano stoliki dla klientów
- Zatrudniono projektanta wnętrz - studenta Akademii Sztuk Pięknych.
Dokonano przeglądu sposobu komunikowania się cukierni z klientami
- Ustawiono tablice przed drzwiami (potykacz), na których zapraszano na „ciastko dnia” – od razu po wystawieniu tablic więcej klientów odwiedzało cukiernię
- Uczulono ekspedientki na to, że powinny umieć opowiedzieć o sprzedawanym towarze i zachęcać do kupienia.
- Wprowadzone tabliczki opisujące wybrane, główne składniki
Wprowadzono nowe opakowania do sprzedaży na wynos – trwalsze, o zdecydowanie eleganckim charakterze.
Wprowadzono nowe produkty
- Wprowadzono nowe ciasta w oparciu o nowe trendy na rynku
- Zwrócono uwagę na wykorzystywanie składników przyjaznych zdrowiu (ciasto marchewkowe, ciastka owsiane)
- Nowe produkty otrzymały wyższe ceny, klienci zaaprobowali nową ofertę, doceniając wyższą jakość oferty.
Dzięki wprowadzonym zmianom cukiernia przeszła trudny okres spadku przychodów i obecnie wie, że może wpłynąć na wzrost przychodu sama.
Miarą pozytywnych zmian jest nie tylko pozytywny wynik finansowy ale i wzrost satysfakcji klienta.
Cukiernia Truskawka wdrożyła regularny sposób mierzenia satysfakcji klienta poprzez regularne rozmowy Właścicielki z klientami – rozmowy te są dziś bardziej nastawione na słuchanie opinii klienta.
Cukiernia korzysta też częściej z metody „tajemniczy klient” i słucha opinii klientów.
Ważne jest, aby właściciele firm sami byli źródłem zmian, rozumieli je, chcieli i potrafili wdrożyć.
Femko Consulting było doradcą; nie działało zamiast właścicieli a prowadziło spotkania tak, by powstawały wspólnie wypracowane, konkretne rekomendacje zmian, zaaprobowane przez właścicieli i ich pracowników.