Innowacja na pierwszym planie w Obsłudze Klienta
Obsługa Klienta staje się elemenmtem rpzewagi konkurencyjnej gdy jest innowacyjna, świeża, zaangażowana, twórcza, pełna pomysłwo, nowa, inna niż pozostałe.
Customer service Innowacyjny produkt Obsługa Klienta Innovation Innowacyjność marketingowa Innowacyjność operacyjna
Co to jest innowacja?
Nasi klienci są coraz bardziej wymagający. Konkurencja jest już niemalże w każdej dziedzinie. Nie ma spotkania biznesowego, na którym nie wspominano by słowa innowacja.
- Innowacyjny produkt
- Innowacyjna kampania
- Innowacyjna usługa\Innowacyjny system informatyczny
- Innowacyjna aplikacja
Wszystko może być innowacyjne. Ale co to znaczy?
Do 2020 roku mamy szansę skorzystać z dofinansowania na innowacyjne projekty w ramach pozyskania funduszy z Unii Europejskiej. Tam znajdujemy m.in. takie definicje:
Poddziałanie 1.3.1 Wdrażanie innowacji przez MŚP
Celem działania jest zwiększenie potencjału firm MŚP działających w ramach ponadregionalnych powiązań kooperacyjnych w zakresie zdolności do realizowania procesów innowacyjnych. Tworzenie innowacyjnych produktów (wyrobów lub usług) poprzez wdrożenie wyników prac B+R przez MŚP. Stworzenie innowacyjnych (na poziomie kraju) produktów poprzez wdrożenie (własnych lub nabytych) wyników prac B+R.
Jakie projekty będą dofinansowane w ramach działania? – projekty przewidujące przygotowanie produktu do wdrożenia, zakup praw patentowych, technologii, know-how, licencji związanych z wdrożeniem wyników prac badawczych, przeprowadzenie prac dostosowawczych, wdrożenie obejmujące inwestycje: zakup, montaż i uruchomienie maszyn i urządzeń, linii produkcyjnej lub technologicznej.
Poddziałanie 2.3.2 Bony na innowacje dla MŚP
Istnieje potrzeba stymulowania nawiązywania i kontynuacji współpracy przedsiębiorców z jednostkami naukowymi przy realizacji projektów o wyższym poziomie zaawansowania technologicznego oraz z dłuższym okresem realizacji. Zwiększenie konkurencyjności i innowacyjności mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wymaga wprowadzenia nowych i ulepszonych produktów lub usług w oparciu o nową, specjalistyczną wiedzę i rozwiązania, które mogą być oferowane przez jednostki naukowe. Celem działania jest pobudzenie współpracy nauki z przedsiębiorcami poprzez finansowanie usług świadczonych przez jednostki naukowe. Planuje się, że wspartych zostanie około 2300 przedsiębiorców w zakresie opracowania wyrobu, usługi, projektu wzorniczego, co będzie stanowiło innowację produktową dla około 1500 przedsiębiorców oraz w zakresie opracowania technologii produkcji, co będzie stanowiło innowację procesową dla około 800 przedsiębiorców z sektora MŚP.
Jakie projekty będą dofinansowane w ramach działania? – związane z zakupem usługi polegającej na opracowaniu: nowego lub znacząco ulepszonego wyrobu, nowej lub znacząco ulepszonej technologii produkcji, nowego projektu wzorniczego; nowej lub znacząco ulepszonej usługi.
(Więcej czytaj na: na http://www.parp.gov.pl/perspektywa-finansowa-2014-2020)
https://www.parp.gov.pl/terminy-naborow/
I kolejna definicja:
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (PO IR) będzie wspierał prowadzenie badań naukowych, rozwój nowych, innowacyjnych technologii oraz działania na rzecz podnoszenia konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw.
Jego głównym celem będzie pobudzenie innowacyjności polskiej gospodarki, poprzez zwiększenie nakładów prywatnych na B+R oraz kreowanie popytu przedsiębiorstw na innowacje i prace badawczo-rozwojowe.
Przewidziane w Programie obszary wsparcia to:
- budowa nowych i wzmacnianie istniejących powiązań między sektorem nauki a przedsiębiorstwami,
- rozwój innowacyjności przedsiębiorstw,
- wzmocnienie jakości badań oraz pozycji krajowych jednostek naukowych w ramach Europejskiej Przestrzeni Badawczej.
http://www.msp.krakow.pl/files/article/poradnik_dotacje2014_2020.pdf
Innowacyjność jest więc tu rozumiana m.in. jako:
- Tworzenie innowacyjnych produktów na poziomie kraju, a nie tylko przedsiębiorstwa
- Tworzenie nowych produktów w oparciu o nową wiedzę i rozwiązania
- Tworzenie nowych rozwiązań (patenty, licencje) związanych z wdrożeniem wyników prac badawczych
- Rozwój nowych technologii
- Zwiększenie nakładów na badania i rozwój
A jak my na poziomie naszych przedsiębiorstw rozumiemy innowacyjność i czy jest ona dla nas ważna?
U operatorów telefonii komórkowej czytamy:
Precyzyjne połączenie hartowanego szkła i metalu, innowacyjne rozwiązania i technologia LTE razem tworzą doskonałe urządzenie
(Tu podany jest model telefonu) to innowacyjne rozwiązanie w ofercie
Chmurna przyszłość – nowe modele i innowacyjne rozwiązania. Dzięki nowej fali innowacji, którą przynoszą ze sobą nowe technologie, w tym cloud computing…
W stronach internetowych banków czytamy:
Nowoczesny i intuicyjny serwis transakcyjny
(Tu podana jest nazwa) jest nowoczesnym systemem bankowości internetowej, ułatwiającym ….
Najbardziej innowacyjny bank
Oferuje od …roku produkty obejmujące inwestycje społecznie odpowiedzialne (SRI) oraz inwestycje zaangażowane społecznie (Impact Investing) oparte na strategii, która łączy w sobie otwartą architekturę, wiedzę specjalistyczną oraz innowacje.
Kredyt na finansowanie innowacji
I dalej w innych branżach:
Kupił innowacyjną linię technologiczną
Innowacyjne rozwiązania IT
Innowacyjne projekty
Dyskutowali podczas kolejnej edycji konferencji o największych wyzwaniach biznesu oraz innowacyjnych drogach budowania wspólnej wartości
Wytworzyła się moda na coraz to nowsze modele, kolejne wersje.
Każdy chce być innowacyjny i szuka w swojej działalności obszarów, w których może być innowacyjny, a więc gdzie może wykazać się czymś nowym.
Słownik języka polskiego podaje definicję słowa innowacja :
Wprowadzenie czegoś nowego; też: rzecz nowo wprowadzona.
The new Lexicon Webster”s Enculopedic Dictionary of the English language podaje takie definicje:
Innovation – something newly introduced
Innovate – to make changes, introduce new practices; to renew
Czy w obecnych czasach wystarczy dla pozyskania czy utrzymania klienta stworzyć nową wersję starego produktu, albo wdrożyć całkowicie nowy produkt, wdrożyć innowację?
Uważam, że nie wystarczy, choć jest niezbędne w niektórych obszarach.
Dla klientów, którzy szukają nowinek technologicznych faktycznie nowa wersja słuchawki (telefonu) czy nowe model samochodu, czy nowy model telewizora – innowacja – nowy model, nowa, kolejna wersja jest niezbędna. Oni tym żyją. Szukają i czasem współtworzą.
Ale nie każdy klient goni za nowinkami technologicznymi.
Klienci szukają np.:
- Oryginalności, unikatowości
- Wysokiej jakości, niezawodności
- Stabilności, powtarzalności (chce to samo co poprzednio)
- Bezpieczeństwa
- Produktów przyjaznych dla środowiska
- Produktów nie wykorzystujących pracy dzieci
- Produktów starych (antyki)
- Produktów bez sztucznych elementów
- Produktów wykonanych z naturalnych składników
Szukajmy innowacyjności nie tylko produktowej ale i w tym, jak prowadzimy Obsługę Klienta.