Call Center Outsourcing – czy to dobry wybór?
BPO Partnerstwo Partnership Call Center Outsourcing SSC
Jakie Call Center jest nam potrzebne? Czy lepiej mieć wewnętrzną strukturę czy lepiej skorzystać z usług zewnętrznych firm świadczących takie usługi? In-house czy outsourcing?
Pracowałam w obu formułach i obie są właściwe. Wszystko zależy od tego, jak zrządzamy czego od nich oczekujemy.
Weżmy Call center – linia przychodząca
Linia odbierająca ruch przychodzący – tu ważna jest skuteczność na pierwszej linii, liczba klientów zadowolonych gotowych polecić usługi/produkty a więc ważne będą:
- Poziom wiedzy konsultantów.
- Szybkość przyswaja nowej wiedzy; spisane procedury.
- Umiejętność słuchania i wysłuchania klienta; empatia.
- Sprawność obsługi komputera i aplikacji.
- Poziom umiejętność menadżerskich liderów zespołów.
- Poziom umiejętności trenerów, coachów.
- Szybkość i dokładność otrzymywania wiedzy o efektywności pracy zespołów i poziome satysfakcji klienta.
W modelu, gdzie zespół Call Center jest zorganizowane wewnątrz organizacji mamy następujące:
Zalety:
- Mamy własnych trenerów, mamy szybszą z nim komunikację; łatwiej nam jest przekazać cele szkoleniowe.
- Mamy szybki (?) dostęp do odpowiedniej wiedzy.
- Sami wyznaczamy standardy jakości i je kontrolujemy.
- Sami szkolimy z tego, jak używać dostępne aplikacje; szybko nadajemy uprawnienia.
- Sami wyznaczamy poziom wiedzy i umiejętności liderów; sami prowadzimy rekrutację.
- Sami wyznaczamy poziom wiedzy i umiejętności trenerów, coachów; sami prowadzimy rekrutację.
- Mamy własny dział raportowania i szybko mam dane.
- Mamy własną infrastrukturę teleinformatyczną.
Zalety oparte są o pewne założenia:
- Umiemy szkolić
- Umiemy dobrze rekrutować
- Wszystkie standardy mamy spisane
- Mamy dobrą komunikację z innymi działami w organizacji i szybko otrzymujemy potrzebne dane, opisy produktów itd.
Co się dzieje, jeśli szybko nie umiemy zrekrutować 20 osób i nie mamy czasu na szkolenie?
Co się dzieje, jeśli nie mamy powierzchni i nie wiemy na jak długo mamy rozszerzyć działalność naszego Call center?
Nasza kadra liderów jest młoda i nie ma doświadczenia w prowadzenia dużych struktur.
Mamy dwa wyjścia:
- Albo poprawiamy niedoskonałości procesu rekrutacji i szkolenia; szukamy dalszego nowego locum, szkolimy liderów ..a więc tworzymy nowy projekt organizacji Call Center; prowadzimy tak jak terminarz, budżet, możliwości pozwolą,
- Albo idziemy do partnera zewnętrznego.
Wady:
- Wszystko musimy zrobić sami; czy mamy na to czas i kompetentnych ludzi do projektu?
W modelu, gdzie zespół Call Center jest zorganizowane na zewnątrz organizacji mamy następujące:
Zalety
- Nie tworzymy dodatkowych struktur organizacji (ani trenerów, coachów, kontroli jakości, ani samego zespołu konsultantów).
- Nie potrzebujemy powierzchni, infrastruktury teleinformatycznej.
- Czas realizacji projektu powinien być krótszy.
- Budżet projektu jest z góry określony .
Zalety są tu też oparte na pewnych założeniach:
- Wszystkie zasoby u partnera są dostępne na czas do naszego projektu.
- Zespół ma wysokie kompetencje.
- Jest wysoka kultura projektowa w tej organizacji.
- My mamy czas i kompetencje do nadzoru tego projektu.
- My odpowiednio przebudujemy naszą organizację, by po wdrożeniu ściśle współpracowała z zewnętrznym partnerem.
Co się dzieje, jeśli potrzebnych kompetencji u zewnętrznego partnera nie ma, a my MUSIMY z jego usług korzystać?
Znów mamy dwie drogi:
- Albo zmieniamy partnera – jeśli to jest w ogóle możliwe (czas, ruch na Call Center, podwójne koszy itd.),
- Albo budujemy kompetencje u zewnętrznego partnera, tak by spełnił nasze oczekiwania.
W życiu nie ma idealnych scenariuszy. Więc nie raz będziemy w sytuacji, z której nie można się wycofać i trzeba iść dalej.
Jestem za modelem, w którym zewnętrzy podmiot jest partnerem, a nie tylko zewnętrzną firmą.
Jestem za zarządzaniem przez wartość: wartość dla mojej firmy (firmy, dla której pracuję) i wartość dla firmy współpracującej (outsourcing).
Wspólne tworzenie wartości przekłada się na relacje:
- Razem tworzymy standard jakości – wspólnie tworzymy wymagania i sposób nadzoru czy są realizowane; nie ma więc dyskusji pt. nie wiedzieliśmy, nie rozumieliśmy.
- Wspólnie wyznaczamy standardy rekrutacji i szkoleń, i wspólnie je realizujemy. Wspólnie pilnujemy poziomu kompetencji. Mamy więc właściwych pracowników, twórczych, którzy poradzą sobie z codziennymi wyzwaniami.
- Szybko realizujemy na wszelkie uwagi od partnera – brak uprawnień – szybko nadajemy, brak wiedzy merytorycznej o produktach szybko uzupełniamy; Oni szybko reaguję na uwagi dotyczące poziomu satysfakcji klienta itd.
- Na wspólnych, regularnych spotkaniach uważnie analizujemy wyniki i podejmujemy wspólni decyzje co, która strona ma zrobić, by wynik poprawić.
- Wspólnie prowadzimy nowe projekty. Rozumiemy swoją prac.
Co nam daje taka wspólna praca?
- Szybszy dostęp do szerszych zasobów
- Wspólnie mamy większe kompetencje; korzystamy z doświadczenia partnera w innych projektach
- Wspólne wypracowujemy rozwiązania dla trudnych, wymagających sytuacji; szybciej nasze organizacje się uczą; szybciej widzimy potrzebę zmian np. w procedurach.
- Optymalizujmy koszty po obu stronach w sposób światły.
- Dzięki współpracy w budowaniu jakości poprawiamy wyniki finansowe – np. poprzez wyższą sprzedaż, mniej reklamacji, więcej poleceń.
- My skupiamy się na wielu projektach, nie tylko na tym jednym; zewnętrzny partner ma albo tylko ten projekt, albo parę projektów; my mamy znacznie więcej (mam tu na myśli duże organizacje)
- Jesteśmy z nim zintegrowani, więc nie powinno nas zaskoczyć np. wypowiedzenie umowy czy spadek jakości, bo znamy się, regularnie się spotykamy i dbamy o siebie nawzajem.
- Współpraca z partnerem staj się fundamentem naszego przedsiębiorstwa.
Jakie Call Center wybrać?
Zewnętrzne, wewnętrzne? In-house czy outsourced?
Wybieram taki scenariusz, który wniesie, zbuduje nową wartość dla mojego przedsiębiorstwa. I albo umiem zbudować tę wartość w oparciu o wewnętrzną strukturą, albo w oparciu o zewnętrzną strukturę, albo w oparciu o rozwiązanie mieszane.