Kto mierzy doświadczenie Klienta?
Dziś trzeba wiedzieć co o nas sądzi Klienta na wielu obszarach. I jak postrzega naszą markę i co sadzi o sposobie zapakowania produkty, sposobie dostarczenia i czy jest zadowolony z koryzstania z naszego produktu.
Mierzenie jakości Obsługi Klienta Ścieżka doświadczenia klienta Customer journey Quality Doświadczenie klienta
Doświadczenie Klienta jest czymś ulotnym, sumą emocji, odczuć jakich Klient doznaje – to jest trudne do mierzenia. Mamy wiele elementów, które w sposób pośredni pokażą nam, jak nas Klient ocenia na swej drodze doświadczania nas, naszego produktu czy usługi. Kto mierzy doświadczenie Klienta? Co i jak trzeba zmierzyć, by mierzyć doświadczenie Klienta?
Mamy trzy duże obszary, w których warto wiedzieć, jak nas ocenia Klient.
Doświadczenie, postrzeganie marki
- Jak ważna jest marka dla Klienta?
- Jak klient postrzega wartość dostarczanego produktu/usługi?
- Jak klient postrzega wartość dostarczanego produktu/usługi naszej konkurencji?
- Jak klient postrzega cenę?
- Jak klient ocenia obsługę (Sprzedaż i Obsługę Klienta) E2E?
- Jak ocenia nas na tle konkurencji?
Jak nasza organizacja obsługuje Klienta (Jak prowadzimy Sprzedaż i jak prowadzimy Obsługę Klienta)
- Jak oceniane jest zaangażowanie w rozwiązywanie problemów klientów?
- Na ile procesy obsługi (Sprzedaż i Obsługa Klienta) są postrzegane przez klienta jako zrozumiałe, łatwe, przyjazne?
- Czy i na ile klient ocenia obsługę jako przejrzystą, zrozumiałą, z jasnymi i zrozumiałymi zasadami?
- Czy i na ile klient ocenia obsługę jako elastyczną?
- Jak ocenia klient obsługę we wszystkich kanałach komunikacji?
- Jak ocenia kompetencje pracowników w Sprzedaży i Obsłudze Klienta?
- Czy są stosowane procedury w organizacji i czy są spójne? I czy wszyscy je stosują i czy stosują jednakowo?
- Na ile w naszej organizacji Obsługa Klienta jest ważna?
- Jakie są relacje wewnątrz naszej organizacji między pracownikami? Jak te relacje oceniają Klienci? Jak te relacje oceniają pracownicy?
- Jak oceniana jest jakość Obsługi Klienta?
- Jak klient ocenia organizację otoczenia miejsca, w którym doświadcza naszych produktów/usług? Czy jest parking, czy działa klimatyzacja? Czy jest jasno, czy jest, gdzie usiąść?
- Jak klient ocenia ogólny wystrój, atmosferę miejsca, w którym doświadcza produktu/usługi?
Jak prowadzimy działania posprzedażowe (Obsługę Klienta)
- Czy i jak łatwo można zrezygnować?
- Na ile procedury są przyjazne dla klienta?
- Na ile działamy proaktywnie, wychodzimy na przeciw oczekiwaniom klienta, nie czekamy aż zapyta?
- Czy i jak budujemy relacje z klientami i jak są one oceniane przez klientów?
- Czy i jak prowadzimy działania naprawcze – jeśli coś nie działa i klient zgłasza uwagi, skargi?
- Na ile klient jest zadowolony z użytkowania naszego produktu? Czy spełnia on jego/jej oczekiwania?
- Na ile poprzez użytkowanie naszego produktu pozytywnie zmienia się status klienta? Na ile klient czuje się wynagrodzony, doceniony?
- Na ile poprzez kontakty z nami zmienia się status klienta? Na jaki?
Spójrz na trzy obszary:
- Postrzeganie marki
- Ocena jak jesteśmy zorganizowani i jak to wpływa na Klienta
- Jak prowadzimy działania posprzedażowe, serwisowe.
Tylko spójne patrzenie na wszystkie obszary, i w pełnym kontekście na wyniki, pomoże nam definiować strategię Sprzedaży i Obsługi Klienta.
Kto mierzy doświadczenie Klienta? Kto zmierzy wszystkie te obszary?
W dużych firmach mamy działy, które niczym innym się nie zajmują tylko przygotowywaniem badań i wykonywaniem badań. W mniejszych firmach polecam współpracę z dedykowanymi firmami, agencjami, które specjalizuję się w wykonywaniu badań. Oczywiście dla tych badań, które możne zlecić na zewnątrz (percepcja marki).
Nie zlecimy na zewnątrz zmierzenia jakości Obsługi Klienta – możemy zamówić zewnętrznego audytora – ale prace zbierające dane i analiza będą odbywać się w naszej firmie. I dobrze by było abyśmy te wewnętrzne badania robili świadomie i regularnie i naszymi strukturami. Będzie większa wiara w wiarygodność danych i większe ich zrozumienie.
Mierzyć będą:
- Agencje badawcze
- Audytorzy
- Kontrolerzy ds. jakości lub inne wyznaczone w naszych organizacjach osoby ds. mierzenie jakości (mierzymy jakość na pewno w każdym procesie, który wpływa na satysfakcję Klienta i pracowników)
- Eksperci z kontrolingu
- Analitycy biznesowi – w zakresach związanych z właśnie analizowanym procesem biznesowym
Dobrze zmierzyć jakość to wielka sztuka!