Wartość dla klienta
Rynek jest tak dynamiczny, że nie pozostaje nam nic innego, jak w wielkiej dyscyplinie skupić się na tym, by każdy nasz krok przynosił wartość dla klienta.
Wartość dla klienta Value for customer CRM Mapowanie strumieni wartości Satysfakcja klienta Customer satisfaction
Coraz częściej o niej słychać, ale czy ją widać? Wartość dla klienta – co to jest? Czy klient potrzebuje gwiazdki z nieba?
Skąd wiadomo, co warto dla klienta przygotować?
- Po pierwsze klient o tym mówi – nie zawsze umiemy to wysłuchać. Często nie słyszymy, nie widzimy.
- Klient chce być tak dobrze obsłużony, jak pozostali klienci.
- Klient widzi trendy, chciałby za nimi nadążyć.
- Klient lubi się odróżniać od innych, chce czuć się wyjątkowo.
- Klient chce, by jego problem był zauważony i by zaproponowano różne scenariusze rozwiązania.
- Klient chce rozumieć z czego wynika cena.
Czyli co jest wartością?
- To że go/ją wysłuchamy, zauważymy, że nie ignorujemy.
- To, że nie będzie należał do klientów gorszych, gorzej traktowanych z nieznanych mu przyczyn.
- To, że to co jest oferowane będzie budowało jego prestiż, pokaże, że jest na czasie, trendy.
- To, że produkt/usługa da mu szansę na odróżnienie się od innych; klient chce poczuć się wyjątkowo.
- To, że znajdziemy pomysł na jego bolączki.
- To, że wie i czuje skąd tak wysoka cena.
Klient to też człowiek!
W organizacjach mówi się o kliencie, jak o jednostce rozliczeniowej. Mówi się: klienci z przedziału 80-100 zł, klienci o marży takiej to a takiej. Średnia wartość zakupów na głowę klienta (ARPU). Liczby, bezduszne.
A klient jest jednostką żywą. Jest zmienny. Ma różne potrzeby.
Jak pogodzić te dwa podejścia? Finanse kontra zadowolony klient?
Ciągle mamy podejście kosztowe.
Wykonywane są badania satysfakcji klienta, z których nie wiele wynika albo z których wynika wiele tylko nic się z tym nie robi.
Dlaczego tak jest?
Bo trudno jest wprost pokazać, że jeśli terminowo będziemy rozpatrywać reklamacje i na korzyść klienta to spadnie liczba odejść.
To będzie widać, ale w dłuższej perspektywie, a wtedy już nikt nie pamięta, że to rok temu wprowadzono optymalizację procesu rozpatrywania reklamacji i zadbano o jego efektywność.
Trzeba w wielkiej dyscyplinie pokazywać wyniki, jakie uzyskano po wdrożeniu programów ku doskonaleniu Obsługi Klienta.
- Optymalizacja kroków w procesie, a satysfakcja klientów, a koszty.
- Usystematyzowana komunikacja z klientem, zcentralizowana, zarządzana, a koszt zarządzania przed wprowadzeniem przemyślanego zarządzania procesem
- Wypracowanie nowych kompetencji, a poziom satysfakcji klienta, a poziom reklamacji.
- Zebranie i przekazanie uwag od klientów, a zwiększenie sprzedaży produktów po wprowadzeniu zmian wynikających z tych uwag.
Lista przykładowych projektów:
https://femko.pl/warto-wiedziec/lista-projektow-ku-satysfakcji-klienta/
Co robić?
Nadchodzi 2017 rok. Budujmy nową wartość dla klienta!
- Warto na liście projektów na 2017 wyraźnie wskazać te projekty, które adresują wnioski z badań satysfakcji klienta. A jeśli takiej listy jeszcze Państwo nie mają to już czas – 2017 nadchodzi!
- Warto wskazać te projekty, które są działaniami naprawczymi, korygującymi. Nie muszą się tak nazywać – mogę mieć bardziej marketingowe nazwy, ale powinny być już zaplanowane na 2017 rok.
- Warto wskazać kto jest w organizacji odpowiedzialny za zdefiniowanie programów budowania satysfakcji klienta?
- Warto wskazać, jak cele strategiczne dotyczące doskonalenia Obsługi Klienta są skaskadowane w dół organizacji?
- Warto budować politykę jakości dla każdego procesu Obsługi Klienta. Niech każdy krok przynosi wartość dla klienta.
- Warto sprawdzić, jak budujesz kompetencje pracowników, by potrafili sprostać oczekiwaniom klientów? Po czym wiesz, że pracownicy są gotowi do obsługi klientów wymagających?
Nadchodzi 2017 rok i znów nie mówmy, że Obsługa Klientów to koszt.
Obsługa klientów to Dział przynoszący chlubę, bo dzięki ich działaniu, codziennym, nieprzerwanym, klienci pozostają.
Pisałam o tym we wcześniejszych artykułach. Warto do nich wrócić.