Czy wiesz ile razy klient kontaktuje się z Twoją firmą?
Klient komunikuje się dziesiątki razy z przedsiębiorcom. Przedsiębiorstwo komunikuje się z klientem dziesiątki razy. Czy umiemy nad tym zapanować?
Ścieżka klienta Punkty styku Momenty prawdy Moments of truth Customer journey Komunikacja Communication Satysfakcja klienta
Ile jest momentów kontaktu klienta z przedsiębiorstwem?
Baaaardzo dużo! Gwarantuję!
Sprawdźmy!
Przejdźmy drogę tak, jak klient nas postrzega. Ile jest punktów styku pomiędzy klientem a przedsiębiorstwem?
Oto przykładowa lista punktów styku pokazana od strony klienta.
- Czas poszukiwań – Klient szuka potrzebnej mu informacji o produkcie/usłudze
- Internet – Wyszukiwarka – ile razy musi wpisać różne słowa, wyrażenia, by znaleźć to co szuka – stawiam na 5-10 razy klient coś wpisuje, by odnaleźć właściwy wątek
- Telefon do znajomego – czy wie, czy zna, czy poleci – co najmniej dwa telefony wykona
- Internet – portale tematyczne
- Internet – strony www, które ktoś mu podał, gdzieś poznał, strony sklepów internetowych, porównywarki, – 3 strony
- Internet – szuka na portalach społecznościowych – stawiam na 3-5 razy klient coś wpisuje, by odnaleźć właściwy wątek
- Internet – mail do znajomych – 2 sztuki
- Ulotka ze skrzynki
- Internet – otrzymany newsletter lub inna kampania informacyjna
- Reklama w mediach (radio, TV, prasa tradycyjna, prasa w Internecie)
- Idzie na spotkanie tematyczne, bo ma zaproszenie (skąd?)
- Idzie na spotkanie newtorkingowe (MŚP) – ma zaproszenie (skąd?)(Polecenie)
- Spotkanie u znajomych
- Na wykładach na studiach
- Na wspólnym wyjeździe z pracy dowie się, gdzie można kupić….
- Ponad 14 miejsc w których klient będzie szukał informacji – coś około 30 momentów kontaktu, a jeszcze nie wie czy znalazł to czego szukał
- Czas zakupu – Klient chce kupić, tylko gdzie i jak ma to zrobić?
- Idzie do sklepu stacjonarnego i to nie jednego. Rozmawia z handlowcem. O czym rozmawia?
- Handlowiec przejeżdża do klienta? Czy ma próbki? Czy ma jak pokazać towar/wytłumaczyć usługę? Jak się umawiają? Czy klient ma potwierdzenie wizyty? Gdzie może sprawdzić na kiedy jest umówiony? Czy może zmienić termin wizyty? Jak to zrobić?
- Który wybrać sklep internetowy? Co z gwarancją, płatnościami, co z regulaminem, wiarygodnością, jakością, możliwością zwrotu?
- Gdzie jest showroom/wzorcowy sklep? Klient szuka informacji.
- Gdzie jest najbliższy sklep, gdzie mogę kupić? Jak dojechać? Jak zaparkować? Do której godziny czynny?
- Czy towar jest dostępny od ręki? Gdzie znajdzie te informację?
- Czy trzeba być osobiście i podpisać dokumenty? Kiedy będzie towar?
- Jak wrócić z gabarytowym produktem? Jak odebrać usługę, skoro na niej się nie znam? Komu zaufać?
- Gdzie mogę przymierzyć?
- Jak wybrać kolor, rodzaj drewna, parametry techniczne okna? Jak wybrać? Kto i jak doradzi?
- Jak sprawdzić czas dostawy?
- Co zrobić gdy nic nie przyszło? Albo paczka jest uszkodzona? Gdzie znajdę numer przesyłki.
- Czas używania – Czy klient wie jak używać?
- Jak to złożyć? Jak włączyć i podłączyć?
- Gdzie jest instrukcja po polsku? Gdzie są instrukcje montażu?
- Nie dział – co robić? Jak odesłać? Jak zwrócić?
- Jak wezwać wsparcie serwisowe? Jak się umówić na wizytę serwisanta? Kiedy?
- Potrzebuję porady – Gdzie znajdę informacje na www? Jaki jest numer do BOK?
- Gdzie klient napiszę opinię o tym jak używa się tego produktu, usługi?
- Jak klient się podzieli informacją o użytkowanym produkcie ze znajomymi?
- Czas przyzwyczajenia z użytkowania – Jak nic nie zmieniać i dalej korzystać?
- Jak klient jest doceniany za bycie z przedsiębiorcą już od jakiegoś czasu?
- Czy klient wie coraz więcej o produkcie, jak go używać? Ile razy pisał, dzwonił
- Czy rośnie zadowolenie klienta z użytkowania? Ile razy coś od nas dostał?
- Jak i jak szybko odpowiedzieliśmy na zapytania? Ile ich było?
- Jak szybko odpowiedzieliśmy na reklamacje? Jak i jak szybko na nie odpowiedzieliśmy?
- Czy klient regularnie płaci? (Abonamenty, opłaty) Jak komunikujemy potrzebę zapłaty? Jak komunikujemy kroki z monitoringu płatności i z windykacji należności?
- Jak komunikujemy rocznice?
- Jak często są prowadzone wizyty serwisowe?
- Czy po x czasie jest dokonywana wymiana na lepszy model?
- Czy klienci są zapraszani do bycia ambasadorami? Jak są zapraszani i kiedy?
- Czy klienci uczestniczą w życiu firmy? Są współtwórcami nowych rozwiązań? Jak często bywają na spotkaniach z przedsiębiorcą?
- Jak klient komunikuje się, by przedłużyć umowę? Ile razy przedsiębiorstwo komunikuje się i jak?
- Jak klient może skontaktować się z kierownikiem?
- Ilu klientów jest zadowolonych i złożyło podziękowania, polecenia. Wyraziło opinię.
- Ilu jest niezadowolonych i wyraziło opinię i gdzie ją przedstawiło?
- Czy mamy rejestr wszystkich tych kontaktów z klientem i wiemy co i kiedy się dzieje?
Lekką ręką mamy ponad 100 głównych momentów, gdzie następuje kontakt z klientem. Jak do tego dołączymy plan kampanii marketingowych, które też przecież są metodą komunikacji z klientem, to powstanie nam olbrzymia mapa kontaktów.
I co z tą liczbą kontaktów zrobić.
Trzeba nad tym zapanować.
- Trzeba mieć jedną, spójną wizję tej komunikacji – komunikacji od i do klienta, i komunikacji o tym do wewnątrz naszego przedsiębiorstwa
- W większych firmach przyda się odpowiednie narzędzie informatyczne (campaign manager); w mniejszych firmach może być excell do zarządzania kto i kiedy co ma realizować i jak.
- Trzeba mieć zespół/osobę odpowiedzialną za spójność tej komunikacji – ja jestem za zespołem interdyscyplinarnym.
- Monitorować na bieżąco (monitorować jak ta komunikacja jest realizowana, jak jest postrzegana przez klienta, mierzyć, analizować, podejmować decyzje, wdrażać) – polecam podejście procesowe:
- Proces sprzedaży – punkty styku
- Proces instalacji – punkty styku
- Proces użytkowania – punkty styku
- i tak dalej – zgodnie z architekturą rozwiązania i mapą procesów narysowaną z punktu widzenia klienta.
- Współpracować na wielu obszarach – Marketing – Obsługa Klienta – Sprzedaż – IT – PR – Prawny – to interdyscyplinarne zadanie, bo komunikat to zbiór wielu płaszczyzn komunikacji: język, gramatyka, styl, wizualizacja, treść, wydruk, wymogi prawne, kampania marketingowa narzucająca pewne elementy do komunikacji bieżącej, optymalizacja kosztów, miejsce komunikacji, narzędzia komunikacji, czas komunikacji. Harmonogram.