Co zrobić, by w 3 minuty rozwiązać skutecznie problem klienta?
Nie sztuką jest odebrać telefon i szybko przekierować do innej osoby, sztuką jest już w pierwszej rozmowie szukać rozwiązań dla klientów. Warto być do tego przygotowanym.
Baza wiedzy Knowledge base Customer service quality Jakość obsługi klienta Call Center
Skutecznie rozmawiaj przez 3 minuty!
Lwia część rozmów na Call center to rozmowy krótkie, 3-4 minuty. Jak w trakcie tak krótkiego czasu faktycznie rozwiązać problem, który klient zgłasza? jak to zrobić by i klient był zadowolony, a i firma miała zysk?
Trzy minuty to bardzo krótko. I nie chodzi tu o czyste przekierowanie rozmowy na drugą linię. To trwa sekundy, chodzi o poważną rozmowę.
Ważne cechy rozmowy
Oto cechy tej rozmowy, które moim zdaniem po pierwsze trzeba zbudować dla tej rozmowy, by w krótkim czasie móc realizować z sukcesem oczekiwania klientów:
- Konsultant umie aktywnie słuchać, jest empatyczny.
- Konsultant umie wychwycić z rozmowy na czym klientowi najbardziej zależy.
- Konsultant umie zadawać mądre i celowe dla tej rozmowy pytania.
- Konsultant zna na wyrywki produkt.
- Konsultant zna na wyrywki procedury.
Ale czy to wszystko wystarczy?
Moim zdaniem jeszcze trzeba dodać:
- Cierpliwość konsultanta.
- Wysoka kultura osobista przejawiająca się między innymi w odpowiednim doborze stylu wypowiedzi.
- Regularne uczestnictwo w szkoleniach z różnych dziedzin – nie tylko produktowe, ale choćby z zasad komunikacji.
- Właściwy system motywacyjny promujący jakość w rozumieniu skutecznej realizacji oczekiwań klienta a nie sztuczne zamykanie rozmów, by kolejkę zminimalizować.
- Nowocześnie przygotowana baza wiedzy (łatwe i szybkie wyszukiwanie zagadnień i odpowiednio przedstawiona treść) (o tym pisałam w artykule pt. „Czy umiemy zarządzać bazą wiedzy?”)
- Dobrze działający system IT (aplikacja z odpowiednimi danymi o kliencie, transakcjach, zdarzeniach odpowiednio pokazująca dane dla konsultanta na CC).
- Wspaniali liniowi i wyższego rzędu liderzy, kierownicy. (wspaniali=kompetentni na wielu obszarach, nie podejście ekonoma).
A jakie jest podejście do organizacji pracy na I linii Call Center w Państwa firmie? Jak udaje się Państwu wypełniać te zagadnienia?
Można wiele zrealizować w krótkiej rozmowie, ale pod warunkiem, że konsultant jest do tego odpowiednio przygotowany.
Jeśli konsultant źle przeprowadzi rozmowę już jej się nie da cofnąć.
Konsultant na pierwszej linii jest jak pilot w samolocie, w którym sam musi pilotować (nie za pośrednictwem automatycznego pilota). Mnóstwo wskaźników, wiedzy, instrukcji, wielka odpowiedzialność i możliwość, jak saper, podjęcia tylko jednej decyzji bez możliwości poprawki.