Ustawa o prawach konsumenta – o czym warto pamiętać w rocznicę wejścia w życie?
Prawo Wymagania prawne Przestrzeganie prawa Zarządzanie dokumentami Compliance management Document management Satisfied customer Satysfakcja klienta Customer satisfaction
W nadchodzącym tygodniu, 25 grudnia upłynie rok od wdrożenia nowej ustawy o prawach konsumenta (Ustawa z 30 maja 2014).
Ustawa określa prawa przysługujące konsumentowi, w szczególności:
- obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem;
- zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa;
- zasady i tryb wykonania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa;
- zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość dotyczącej usług finansowych.
Pełny tekst ustawy na: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20140000827
Warto sprawdzić czy wdrożone zmiany w przedsiębiorstwie wynikające z tej Ustawy działają i są zgodne z wymaganiami Ustawy.
Dziś skupię się na wymogach wpływających na sprzedaż wykonywaną w trakcie rozmowy przez telefon. (Rozdział 3: Obowiązki przedsiębiorcy w umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość)
Pamiętajmy, że w „chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową” mamy wiele obowiązków informacyjnych do wykonania (art. 12, punkt 1 wraz z podpunktami od 1 do 12).
Warto dokonać przeglądu:
1. Scenariuszy rozmów dla konsultantów Call Center – czy są zgodne z wymogami Ustawy?
- Czy konsultanci udzielają wszystkich wymaganych informacji?
- W tym o zasadach odstąpienia (Klient ma 14 dni na odstąpienie od umowy).
- Czy konsultanci uzyskują od klienta zgodę na dokonanie sprzedaży i zapisują ją na trwałym nośniku?
- Czy krok akceptacji warunków sprzedaży zapisuje się poprawnie i widzimy ten zapis w bazie danych?
- Czy nowi konsultanci są szkoleni z uwzględnieniem wymogów Ustawy?
- Czy w bazie wiedzy są umieszczone aktualne scenariusze?
2. Czy klient ma dostęp do wszystkich udzielonych przez siebie zgód na dokonanie sprzedaży?
- Czy w aplikacji self care klient może sprawdzić kiedy i jakie zgody udzielił?
- Czy w aplikacji self care były klient może się zalogować i sprawdzić kiedy, i jakie zgody udzielił?
- Czy klient (lub były klient) ma możliwość wydrukowania treści udzielonych zgód?
- Pamiętajmy o definicji trwałego nośnika – „Trwały nośnik – materiał lub narzędzie umożliwiające konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie informacji kierowanych osobiście do niego, w sposób umożliwiający dostęp do informacji w przyszłości przez czas odpowiedni do celów, jakim te informacje służą, i które pozwalają na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci;”
3. Czy komplet dokumentów przesyłanych do klienta jest zbiorem wymaganych dokumentów?
- Czy dokumenty docierają do klienta na czas?
- „Art. 21. 1. Przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.”
- Czy dokumenty są kompletne?
- Szczególnie czy przesyłany jest wzór pouczenia o odstąpieniu od umowy?
- Czy są wyrażone „prostym językiem”?
4. Sprawdźmy czy były zgłaszane skargi i czy zostały wyjaśnione.
5. Czy dokonano poprawnego rozliczenia się z klientem w przypadku odstąpienia?
- Czy w terminie zwrócono płatności dokonane przez klienta.
Warto pamiętać, że:
„Art. 26. W przypadku sprzeczności pomiędzy przepisami art. 12–23 a przepisami ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 47, poz. 278, z późn. zm.3)) oraz ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422) stosuje się przepisy niniejszej ustawy.”
UOKIK przygotował materiał dla przedsiębiorców – warto tam przeczytać o konsekwencjach nie wdrożenia wymagań Ustawy. http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/publikacje/